Hrozba pro demokracii aneb Lži Miroslavy Němcové

Když šíří dezinformace běžný člověk, dá se to ještě pochopit, ač to není v pořádku. Pokud dezinformují média, jde o problém větší, protože mají schopnost vnutit lži tisícům a více lidí. V případě politiků je problém ještě větší, obzvlášť jde-li o poslankyni Poslanecké sněmovny ČR. Za své lži nemá Miroslava Němcová (ODS) na takové politické pozici co dělat, je totiž hrozbou pro demokracii.

Na 26. schůzi Poslanecké sněmovny ČR dne 2. dubna 2015 vystoupila poslankyně Miroslava Němcová (ODS) se svou interpelací, ve které řekla [1]:

Chtěla bych se vás zeptat, zda jste zaregistroval působení propagandistických serverů a různých iniciativ, které jsou podporovány z Ruské federace. Ptám se vás na to proto, že jako předseda vlády máte ústavní a další zákonnou povinnost chránit suverenitu České republiky a bezpečnost jejích občanů. Pokud jste tedy takovéto propagandistické působení podporované z Ruska zaregistroval, můj dotaz zní takto: Jak hodláte zajistit, aby občané České republiky měli přehled o těchto serverech, o těchto iniciativách? Například některá média už se toho úkolu chopila a na svých stránkách pro své čtenáře nebo posluchače nebo diváky zveřejňují některé tyto adresy, ať už je to například týdeník Echo, Svobodné fórum, v Reflexu mám dojem, že jsem nějaké takové informace četla, v České televizi. Chtěla bych se vás zeptat, jestli například vláda nechystá vypracovat takový seznam a vyvěsit jej na svých stránkách a průběžně jej aktualizovat jako jednu z možností obrany, kterou byste poskytl našim občanům.

Miroslava Němcová lže

Hlavní a zásadní lží je to, že jsou tyto servery podporované z Ruské federace. Přinejmenším ne všechny – jediný, u kterého to víme jistě, je Hlas Ruska (nynější Sputnik). Spekuluje se, že je web Aeronet podporován či řízen z Ruska, toto se však nepotvrdilo. Nevím, kde na to Miroslava Němcová přišla, Echo24 totiž nepsalo nic o tom, že by tyto weby byly organizovány z Ruska.[2] Echo24 psalo o tom, že tyto weby šíří ruské lži, ne že jsou tyto weby organizované či podporované z Ruska. Navíc Echo24 šíří dezinformace, sám autor seznamu uvedl, že:
Titulok na ECHO24 bol nekorektný. Označil všetkých 42 webov za „ruské lži“. Pritom zďaleka nie všetky tie weby uverejňujú priame dezinformácie.

Obětí této špinavé kampaně se stal i můj web FreePub.cz, na což jsem reagoval článkem Kladivo na Free Pub (a další).

Ale zpět k paní poslankyni. Zmínila webové stránky Svobodné fórum, ty ale o organizování z Ruska v případě webů pouze naznačují, že by Aeronet mohl být financován z Ruska [3]:

Vedle Sputniku v češtině působí AE News neboli Aeronet. Ten se tváří natolik nezávisle na ruském penězovodu, že dokonce pořádá veřejnou sbírku na svůj provoz.

Nepřipravená Němcová, za pět a sednout!

Poslankyně pokračuje s tím, že adresy webů údajně podporovaných z Ruské federace uveřejnil Reflex, doslova uvedla: „…v Reflexu mám dojem…

Na webových stránkách Reflexu se mi však nepodařilo najít žádný takový článek, na webových stránkách Respektu však ano.[4][5] Paní Němcová si oba plátky asi popletla.

Na webu České televize jsem žádné takové informace také nenašel. Ono je to totiž o tom, že taková tvrzení měla paní Němcová doložit sama. Jak se zdá, lže vědomě, nebo je prostě příliš hloupá na to, aby pochopila psaný text.

Svá tvrzení nijak nedokládá důkazy, ona „má dojem,“ že to někde četla. Od politiků na půdě parlamentu očekávám víc než jen dojmy a dezinformace.

Problémem – s prominutím doslova průserem – je, že poslankyně hovoří o vytváření seznamu, které ani nectí presumpci neviny. Nač dokazovat, že jsou servery podporovány z Ruské federace, když má Miroslava „Milka“ Němcová dojmy, že něco někde četla?

Zdroje
[1]: Parlament České republiky, Poslanecká sněmovna – Čtvrtek 2. dubna 2015
[2]: Echo24 – 42 českých a slovenských webů, které šíří ruské lži
[3]: Svobodné fórum – Jak píší ruská média, která působí v češtině? Škola lži
[4]: Respekt – Putinův hlas v Česku
[5]: Respekt – Editorial: I lež může být cíl