Stížnost Radě ČTK ohledně průzkumu ruského centra Levada

Česká tisková kancelář (ČTK) na svém webu Ceskenoviny.cz uveřejnila zprávu o průzkumu ruského centra Levada. Tento průzkum se týkal vládců v dějinách země (Ruska, popřípadě Sovětského svazu). Lidé u jednotlivých osob hodnotili období jejich vlády. ČTK informovala, že „Rusům bylo podle průzkumu nejlépe za Brežněva a Stalina„. To však není pravda. Podle průzkumu bylo lidem nejlépe za Vladimíra Putina.

Aktualizace: Reakce Rady ČTK na stížnost ohledně průzkumu centra Levad

Lidé v průzkumu centra Levada odpovídali, co přineslo období vlády jednotlivých osob. Procentuálně nejvíce odpovědí „více dobrého než špatného“ obdržel Putin (70 %), za ním se umístil Brežněv (51 %) a na třetím místě Stalin (40 %). Překlad výsledků průzkumu z webu centra Levada je k dispozici zde.

Ve zprávě ČTK Putin není ani jednou zmíněn. Zprávu proto považuji za značně zavádějící, dezinformující, a tak jsem poslal Radě České tiskové kanceláře stížnost. Tuto zavádějící zprávu navíc přebralo několik dalších médií, bez ověření tuto dezinformaci šířily dál – jejich seznam je zde.

Poznámka: Na webu Ceskenoviny.cz se vyskytuje asi 15 % celkové produkce ČTK. Je-li nějaká informace na tomto webu nenalezena, ještě to nemusí nutně znamenat, že o ní ČTK neinformovala.

Stížnost jsem odeslal 15. dubna 2016 přes Českou poštu doporučeně dopisem a dle aplikace pro sledování zásilek byla doručena 19. dubna 2016.

Rada ČTK
Opletalova 5-7
110 00 Praha 1

Věc: stížnost na porušení zákona

Vážená rado!

Zákon 517/1992 Sb. o České tiskové kanceláři stanovuje:

§ 2
(1) Posláním tiskové kanceláře je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů.

Podávám tímto stížnost na článek na webu Ceskenoviny.cz s titulkem „Rusům bylo podle průzkumu nejlépe za Brežněva a Stalina“ ze dne 02.03.2016. (http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/rusum-bylo-podle-pruzkumu-nejlepe-za-brezneva-a-stalina/1321473).

1) Titulek je sám o sobě nepravdivý. V průzkumu je jeden další politik, který není v článku zmíněn ani jednou – Vladimír Putin. A právě Putin se v průzkumu vyskytuje na prvním místě.

2) V článku ČTK se píše: „Z průzkumu, v němž se měli dotázaní vyjádřit ke kvalitám státníků vládnoucích ve 20. století, vyšel nejlépe Brežňev.“ Zde se vyskytuje chyba z bodu č. 1 a také to, že se jedná o státníky vládnoucí ve 20. století. Vladimír Putin byl prezidentem také ve 21. století.

Dále mám dotaz: Jak bude ČTK řešit to, že dezinformující zprávu přebrala ostatní média? Dá jim ČTK vědět, že jde o dezinformující zprávu?

V dopise jsou dále přiloženy:
Příloha č. 1: Vytisknutý inkriminovaný článek z webu Ceskenoviny.cz.
Příloha č. 2: Vytisknutý překlad výsledků průzkumu z webu centra Levada.
Příloha č. 3: Vytisknutý seznam článků z webů, které dezinformující zprávu od ČTK přebraly.

Předem mockrát děkuji za odpověď

S pozdravem

Jiří Schmied

V Hradci Králové 14. 4. 2016

Děkuji Johaně F. za překlad článku z centra Levada do češtiny.

Aktualizace 27. 4. 2016 v 22:30
Podařilo se mi najít další články médií, které se na dezinformující zprávu odvolávají, jde o:
1) Lidovky.cz – Rusové ‚Gorbymu‘ k narozeninám nepřejí. Vidí v něm úpadek a prohru se Západem
2) Deník.cz – Rusům bylo nejlépe za Brežněva a Stalina, ukázal průzkum
3) Novinky.cz – Očima Saši Mitrofanova: Čs. dějiny zn. Vyrobeno v Moskvě